بستر جدید فناوری، نظام بانکداری را با چالش اساسی و در نتیجه آن تحول بنیادین مواجه کرد. نئوبانک مفهومی است که از دل این تغییر بیرون آمد.
پرداخت برتر، بانکهای سنتی در گذر زمان در مواجهه با چالشهای جدید، به ساختارشکنی روی آوردند. بانکداری سنتی همواره با دو معضل اساسی مواجه بود که “پیچیدگی روندها” و “ساختار بزرگ این نوع بانکداری” را میتوان از جمله این چالشها برشمرد.
هر دو این موارد موجب کندی بیش از حد این بانکها میشد.
از این رو شرکتهای چابک و جوان، با هدف بهبود کارایی و استفاده از متدهای دانشبنیان توسعه یافتند که میتوانند خدمات سریع، ارزان، دقیق و درعین حال آسان را به کاربران عرضه کنند.
این بستر جدید، نظام بانکداری را با چالش و در نتیجه آن تحول بنیادین مواجه کرد زیرا جذابیت بهرهبرداری از شعبههای بانکی بر پایه نرمافزارهای موبایل، به دلیل ارائه یکپارچه نقاط قوت و حذف نقاط ضعف، به مراتب بیش از مراجعه به شعبههای سنتی خواهد بود.
بانکهای سنتی با توجه به سابقه طولانی خود خواهند توانست با این رقبای تازه وارد و ارزان قیمت رقابت نمایند، ولی شرایط رقابت برای آنها سختتر خواهد شد.


آنها به دلیل پیچیدگی و ساختار بزرگ به سختی میتوانند خود را با تغییرات هماهنگ سازند، درحالیکه کسبوکارهای مبتنی بر نرمافزارهای کاربردی با انجام برخی تغییرات فنی کوچک به نتایج مورد نظر دست پیدا میکنند که از این رو، نئوبانکهایی نظیر “AtomBank” انگلستان که از دل فینتکها ظهور کردند، توانایی این را دارند که با توجه به چابکی ساختاری بدست آمده به کمک فناوری، از روز اول تجربه منحصر به فردی را به کاربران ارائه داده و همچنین میتوانند با سرعت بیشتر و هزینه کمتر نسبت به بانکهای سنتی عمل نمایند.
نرمافزارهای ارائه دهنده خدمات بانکی بر روی تلفنهای همراه شاید برای همه مناسب نباشد.
برخی افراد به میزان کافی به تواناییهای دیجیتالی خود اعتماد نداشته و لذا از این ابزارهای جدید استفاده نخواهند کرد، اما برای افرادی که با دنیای دیجیتال آشنا هستند و از تلفن همراه خود برای امور روزمره زندگی استفاده میکنند، ابزاری بسیار عالی و کارآمد محسوب میشود.


“مارک مولن” مدیر ارشد اجرایی “Atom Bank” انگلیس معتقد است که بانکهای قدیمی تا به حال به این میزان با چالش تصاحب شدن سهمشان از بازار توسط رقبای بسیار کوچک و نوظهور مواجه نبودند.
او میگوید ما در شروع برای افرادی که با مفاهیم مالی و بانکی آشنایی اولیه دارند، بسیار گزینه مناسبی هستیم، زیرا دیگر نیازی به حضور آنها در شعب وجود نخواهد داشت و به مشتریان این امکان داده میشود، که کارهای بانکی را با سلیقه و خواست خود انجام دهند.
از اهداف ما امکان شخصیسازی برای کاربران و تنظیمات کاربری با رابط موبایل است.
امکان شخصیسازی سرویسهای بانک برای مشتریان از زمان ورود به اپلیکیشن و پیامهای اخطار یا اطلاعرسانی در اکثر قالبهایی که کاربر ترجیح داده و همچنین نحوه نمایش انواع حسابها و آیتمها در درون اپلیکیشن مبدأ لحاظ شده است.
هدف از این طرح ارائه محصولات بانکی ساده، ولی در عین حال با جذابیت بالای مالی برای کاربران بانکی است.